سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که دانشی را زنده کرد، نمی میرد . [امام علی علیه السلام]
آشنایی با تاریخچه آرامگاه بزرگان

برای اولین بار ،  65 سال پس از درگذشت حافظ ، در سال 856 ه. ق استاد" شمس الدین محمد یغمایی" اقدام به ساخت عمارت گنبدی بر فراز آرامگاه حافظ نمود و در برابر آن حوضی بزرگ ساخت. آب این حوض از آب رکن آباد تامین می شد. این بنا در اوایل قرن یازده ه. ق در زمان سلطنت شاه عباس کبیر تعمیر شد. بعد از آن نیز نادر شاه دستور تعمیر آرامگاه حافظ را صادر کرد.

ساختمان اصلی مزار حافظ در زمان کریم خان زند در سال 1187 ه. ق  شکل گرفت. او عمارت زیبایی به سبک دیگر بناهای زندیه و تالاری که دارای چهار ستون سنگی یک پارچه بلند بود ، برای آرامگاه ساخت و باغ بزرگی در جلوی  تالار احداث کرد. سنگ مرمر بزرگی که اکنون موجود است و روی آن دو غزل از شاه غزل های حافظ با خط عالی نستعلیق حک شده، به همین دوره تعلق دارد. پس از کریم خان زند، در سال 1295 ه. ق " حاج معتمدالدوله فرهاد میرزا" که فرمانروای فارس بود، نرده ای آهنی در اطراف مزار نصب کرد و تعمیرات مختصری نیز در محوطه آرامگاه نمود. بعدها نیز خانواده قوام تعمیراتی دیگر در محوطه و بناهای اطراف به عمل آورد. در سال 1314 شمسی بر اثر تلاش های علی اصغر حکمت، اعتباری برای ساختن یک ساختمان زیبا و مجلل مقرر و ساخت آرامگاه شروع شد. نقشه ساختمان توسط باستان شناس فقید" آندره گدار" باستان شناس فرانسوی، به سبک بناهای کریم خانی با تغییرات متناسبی تهیه شد. ساختمان در سال 1317 به اتمام رسید. سطح داخلی سقف مقبره جدید که روی هشت ستون سنگی قرار دارد ، با کاشی کاری معرق رنگین پوشیده شده و هشت بیت از یک غزل حافظ روی سنگ های یک پارچه آن حک شده است.

نمای خارجی سقف آرامگاه دارای تـَرک های متعدد و چون کلاه قلندران و درویشان است. پوشش مسی این سطح به مرور زمان اکسیده شده و رنگ زنگاری زیبایی یافته است. در باغ شمالی دو حوض مستطیل بزرگ که منبع آب جوش های بزرگ  باغ  است ، احداث شده. باغ آرامگاه را تالار وسیع و باشکوهی به عرض هفت متر و طول 56 متر که از بیست ستون سنگی تشکیل شده ، از باغ ورودی جدا می سازد. چهار ستون وسط  تالار با سرستون یک پارچه از دوره کریم خان به جای مانده و 16 ستون دو پارچه در سال 1315 نصب شده است. دیوارهای دو سوی تالار با سنگ های مرمر تزیین شده و بر فراز آنها کتیبه ای با خط" میر" از یکی از اشعار نغز حافظ نوشته شده است. این کتیبه قبلاً روی کاغذ نوشته شده بود و بعدها به همان شکل به سنگ مرمر منتقل شد. بر پیشانی دیوارهای باغ مقبره ، کتیبه های دیگری از شاه غزل های حافظ به خط ثلث با کاشی در زمینه لاجوردی تهیه و نصب شده است. این خطوط توسط " امیرالکتاب ملک الکلامی" نوشته شده است.

برخی از اشخاص معروفی که افتخار همجواری با تربت حافظ را یافته و پیرامون او به خاک سپرده شده اند ، عبارت اند از فرصت الدوله شیرازی ، میرزا نظام الدین دستغیب ، علی محمد قوام الملک و فرزندان او، میرزا محمدرضا حکیم ،  میرزا عباس حکیم ، دکتر لطفعلی صورتگر شیرازی ، محمد خلیل رجایی و...


  
  
آشنایی با تاریخچه آرامگاه بزرگان

ابوعبدالله خفیف مشهور به شیخ کبیر از پیشروان طریقت صوفیه، متوفی به سال 372 ه. ق است. آرامگاه شیخ خفیف که کتابخانه معتبری دارد در پشت بازار نو شیراز قرار گرفته  و دارای ساختمان بسیار زیبایی است که در دهه 1350 شمسی ساخته شد.


  
  

با سلام

بازدید کنندگان عزیز اسامی کتابهای کتابخانه را می توانند در سایت زیر مشاهده کنند.

www.lib.ir


  
  
عطار
 

این سخن نقلست از شیخ کبیر

آنکه در آفاق بوده بی‌نظیر

گرچه مولودش بشیراز اوفتاد

همچو او مردی ز مادر هم نزاد

او تصوّف را نکو دانسته بود

او زغیریت تمامی رسته بود

ادامه مطلب...

91/5/2::: 12:45 ع
نظر()
  
  

ه گزارش روابط عمومی کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی، " نرگس فرحبخش"  رئیس اداره کتابخانه ها، انجمن ها و مشارکتهای اداره کل کتابخانه های عمومی ضمن اعلام این خبر افزود: کار تجمیع پایگاههای اطلاعاتی کتابخانه ها و انتقال آنها بر روی سایت از اول تیر آغاز و در 28 تیر به پایان رسید.

وی گفت: با توجه به وجود بستر لازم به لحاظ فناوری در استان و امکانات گسترده نرم افزار جدید نسبت به نرم افزار قبلی،  56 باب از کتابخانه های عمومی این استان در مرحله اول اجرای طرح در کشور از این نرم افزار بهره مند شدند.
وی تصریح کرد: امکان ایجاد فهرستگان کشوری،  RFID (هوشمند سازی )، امکان ارسال درخواست عضویت، جستجوی منابع مورد نیاز در فهرست مشترک کتابخانه های عمومی کشور یا کتابخانه عمومی مورد نظر، رزرو منابع درخواستی، رف خوانی مکانیزه، مدیریت مجازی کتابخانه و فهرست نویسی یکسان از جنبه تخصصی را از مزایای عمده این نرم افزار عنوان کرد.
وی افزود: گزارش گیری از فعالیتهای کتابخانه ها به تفکیک میزان عضویت، امانت و...  به صورت لحظه به لحظه امکان پذیر بوده و این نرم افزار امکان اطلاع رسانی گسترده ازجمله اعلام زمان انقضای عضویت جهت تمدید کارت، اتمام مدت امانت، بازگشت منابع رزرو شده به کتابخانه و... را از طریق ایمیل با اعضای کتابخانه فراهم می کند.
فرحبخش از سایر مزایای این نرم افزار گفت: امکان جستجو در کتابخانه های دانشگاهی و برخی کتابخانه های تخصصی سازمانها و آگاهی از منابع آنها،  برای اعضای کتابخانه های عمومی میسر می باشد.
وی افزود: عموم مردم با عضویت در شبکه می توانند از امکانات سایت استفاده کنند و فقط اعضای کتابخانه می توانند از خدمات و امکانات کتابخانه مورد عضویت خود بهره مند شوند.   
 وی ایجاد بخش سفارش و به نوعی ادغام طرح "کتاب من" (تهیه کتاب به سفارش مخاطب) با سامانه و امکان دانلود نسخه های دیجیتالی منابع را از برنامه های آینده برای ارتقای نرم افزار عنوان کرد و افزود: به منظور بهره برداری بهینه از نرم افزار، تمام کتابخانه های عمومی استان به اینترنت پرسرعت 256kb/s ارتقا یافته و سرویس PTMP  درکتابخانه های مرکزی تمامی شهرستان ها راه اندازی شده است.

  
  
   1   2      >