سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که در حال جستجوی دانش مرگش در رسد، در حالی خدا را ملاقات می کند که میان او و پیامبران جز درجه پیامبری فاصله ای نباشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

فرهنگ در همه‌جای دنیا شاخصه‌ها و   پارامتر‌های اندازه‌گیری مشخصی دارد و شاید یکی از مهم‌ترین پارامترهای  بررسی میزان فرهنگ در جوامع، مقایسه آماری شاخص مطالعه و تیراژ کتاب در این کشورها باشد.

 

با قاطعیت می‌توان گفت که ایرانی‌ها کتاب نمی‌خوانند !براساس اعلام رئیس سازمان کتابخانه ملی ایران، هر شهروند ایرانی در شبانه‌روز تنها دو دقیقه از وقت خود را به خواندن کتاب اختصاص می‌دهد که این میزان در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته همانند ژاپن و انگلیس که سرانه مطالعه در حدود 90 دقیقه در روز است و یا در مقایسه با کشورهای در حال توسعه‌ای همانند ترکیه و مالزی که این عدد نزدیک به 55 دقیقه در روز است، سرانه مطالعه در ایران چیزی در حد فاجعه است.

 

ادامه مطلب...

  

اولین قانون مستقل کتابخانه های عمومی در سال 1344 با تأکید بر اداره کتابخانه های عمومی با محوریت هیأت امنا و انجمن های شهرستانی و تخصیص 5/1 در صد در آمد شهرداریها از تصویب مجلس وقت گذشت. این قانون علیرغم اینکه کتابخانه های عمومی را دولتی نمی دید تصریحی نیز نسبت به غیر دولتی بودن آنها نداشت و حدود و اختیارات هیأت امنا را نیز مشخص نمی ساخت، اما در مجموع به لحاظ توجه به مدیریت هیأت امنایی و تشکیلات کتابخانه ها و همچنین تخصیص 5/1 درصد از درآمد شهرداریها به اداره کتابخانه ها دارای نکات مثبتی نیز بود.

تاریخچه تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور
 

ادامه مطلب...

  
  

پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران توسط مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، به منظور ارائه یک‌جای اطلاعات کتابخانه‌های ایران در اینترنت برای دسترسی سریع محققان به این اطلاعات، راه اندازی شده است

آشنایی با پایگاه اطلاع‌رسانى کتابخانه‌های ایران

در بخش «درباره ما» این پایگاه آمده است:

بررسی اجمالی امکانات کتابخانه‌هاى ایران، از به کارگیری نرم افزارهای متنوع در این کتابخانه‌ها حکایت دارد؛ اما برخی از این کتابخانه‌ها، با آنکه از نرم افزارهای متداول ذخیره و بازیابی اطلاعات استفاده می‌کنند، هنوز فاقد پایگاه اطلاع رسانى برای دسترسی مخاطبان خود از راه دور به اطلاعات فهرست نویسی شده‌اند.

        وب‌سایت: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران:www.lib.ir

 

ادامه مطلب...

  

کتابخانه دیجیتال جهان (World Digital Library) آوریل سال 2009 افتتاح شد

این وب‌ سایت که در اداره مرکزى یونسکو در شهر پاریس کار خود را آغاز کرد، به علاقمندان در سراسر جهان این امکان را داده است تا به منابع الکترونیکى این کتابخانه از طریق وب سایت آن دسترسى پیدا کنند.

آشنایی با کتابخانه دیجیتال جهان

آدرس وب سایت کتابخانه دیجیتال:

  http://www.wdl.org/en/

ادامه مطلب...

  

کتابخانه ملی سوم شهریور سال 1316 در ساختمانی در جنب موزه ایران باستان رسما افتتاح شد.

 

آشنایی با تاریخچه کتابخانه ملی ایران

تـاریخچـه تشکیـل مجمـوعه کتابخانه بـه آغاز دهـه 1240 بـازمی گردد. 12 سال پس از تاسیس مدرسه دارالفنون در تهران در سال 1243 کتابخانه کوچکی در آن مدرسه تشکیل شد که بعدها هسته اولیه مجموعه کتابخانه ملّی ایـران به حساب آمد.

در سال 1316 انجمن معارف، کتابخانه ملی معارف را با مجموعه‌ای که با کوشش فراوان گردآوری کرده بود، در جنب مدرسه دارالفنون، تأسیس کرد.

واژه ملّی بـه کـار رفتـه، به این معنی بـود کـه این کتابخانه هیچ گونه وابستگی به دولت ندارد. از این رو، نباید کتابخانه ملی معارف را سلف کتابخانه ملـی ایـران دانست.

 

ادامه مطلب...

  
  
   1   2   3      >